multidisciplinair centrum

 

 

 

EVELIEN DAMS

Klinisch psycholoog - Slaapcoach

Opleidingen

  • Master in de klinische en gezondheidspsychologie (KULeuven, 2016)
  • Cognitieve gedragstherapie voor insomnie (BASS, 2018)
  • Tabakologie en rookstopbegeleiding (interuniversitaire permanente vorming, 2018-2019)

Beroepsvereniging
Erkend door de psychologencommissie (Erkenningsnummer: 93211673)
Lid van de Belgische federatie van Psychologen (BFP)
Lid van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen (VVKP)

Wat doe ik?
Wat is slaapcoaching?
Slaapcoaching of cognitieve gedragstherapie voor insomnie (CGT-i) is een wetenschappelijk onderbouwde therapie voor mensen die problemen hebben met slapen.

Aanhoudende slaapproblemen gaan vaak gepaard met andere klachten (vermoeidheid, concentratiemoeilijkheden, prikkelbaarheid,…). Hierdoor ontstaat er een vicieuze cirkel van negatieve gedachten (bvb. :“ik ga nooit nog eens goed kunnen slapen.”), gevoelens van frustratie en angst en veranderingen in gedrag (bvb. overdag een dutje doen). Het doel van de slaapcoaching is om deze vicieuze cirkel te doorbreken. De therapie kan helpen om zonder of met minder medicatie te slapen. Afbouw van medicatie kan in overleg met uw huisarts.

Voor wie?
De therapie is geschikt voor volwassenen.
Een doorverwijzing van de huisarts is niet nodig. Samenwerking met de huisarts is wel noodzakelijk als u uw slaapmedicatie wil afbouwen. Dit kan besproken worden tijdens het eerste gesprek.

Tijdens het intakegesprek wordt uw medische en psychische gezondheid besproken. Een voorafgaand slaaponderzoek is niet nodig. Indien er toch een vermoeden is van een medische oorzaak, wordt u doorverwezen.

Werkwijze
In het eerste kennismakingsgesprek luister ik naar uw hulpvraag, klachten en verwachtingen. Daarna geef ik meer uitleg over de verschillende stappen van de therapie. Ten slotte bekijken we samen of deze therapie geschikt is voor u.
CGT-i bestaat uit vier delen:

  1. Psycho-educatie over slaap en slaaphygiëne
  2. Gedragsmatige technieken: met behulp van een slaapdagboek ontdekken we uw slaapgewoontes en gaan we aan de slag met onderbouwde technieken om de slaap te verbeteren.
  3. Indien nodig worden ontspanningstechnieken aangeleerd.
Niet-helpende gedachten over slaap en de gevolgen van slecht slapen worden besproken, uitgedaagd en vervangen door helpende gedachten.

Wie kan er bij mij terecht?

  • Kinderen/jongeren met:
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Probleemgedrag in het gezin/op school
    • Emotionele problemen
    • Vragen rond seksualiteitsbeleving of seksuele identiteit
    • Verwerking van misbruik of mishandeling
  •  (Jong)volwassenen met:
    • Persoonlijke ontwikkeling
    • Vragen rond seksualiteitsbeleving of seksuele identiteit
    • Perfectionisme, faalangst, aangeven van grenzen
    • Laag zelfbeeld, burn out, depressieve gevoelens
    • Relatieproblemen
    • Verwerking van misbruik of mishandeling
    • Moeilijkheden binnen gezin van herkomst en/of de familie
    • Moeilijkheden in communicatie

CONTACT

Enkel na afspraak via het secretariaat
014/58.82.69
0484/81.01.50

TARIEVEN/TERUGBETALING

Een gesprek duurt +/- 50 minuten
Kostprijs: € 55

De terugbetaling voor psychologische begeleiding verschilt per ziekenfonds.